MPK na elektrycznych zakupach

W piątek 14 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie ogłosiło przetarg na zakup 17 autobusów elektrycznych oraz zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury do ładowania. Zadanie jest podzielone na dwie części.

Solaris Urbino 12 electric

W piątek 14 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie ogłosiło przetarg na zakup 17 autobusów elektrycznych oraz zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury do ładowania. Zadanie jest podzielone na dwie części.

Autobusy

Zamawiający poszukuje pojazdów o długości od 11,80 do 12,50 metra, zdolnych pomieścić co najmniej 70 pasażerów. Autobusy te muszą posiadać minimum 25 miejsc siedzących, z czego co najmniej 8 musi być dostępnych z poziomu podłogi. Drzwi powinny być rozmieszczone w układzie 2-2-2 i otwierane do wewnątrz.

Pojazdy muszą być wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy ciągłej minimum 160 kW lub dwa silniki elektryczne w osi napędowej o łącznej mocy nie mniejszej niż 160 kW. Zużycie energii elektrycznej nie powinno przekraczać 0,90 kWh na kilometr. Silnik elektryczny powinien posiadać funkcję odzyskiwania energii, która będzie wykorzystywana do ładowania akumulatorów autobusu. Całkowita pojemność akumulatorów musi wynosić co najmniej 400 kWh.

Autobusy powinny być wyposażone w minimum 5 przesuwanych okien bocznych dla zapewnienia naturalnej wentylacji przestrzeni pasażerskiej. Chłodzenie zarówno przestrzeni pasażerskiej, jak i kabiny kierowcy, ma być zapewnione przez klimatyzację o minimalnej mocy 22 kW. Powietrze powinno być rozprowadzane równomiernie za pomocą wielu otworów, tak aby nie kierować go bezpośrednio na głowy pasażerów.

Wymagane są trzy zewnętrzne tablice informacyjne z białymi diodami, jedna wewnętrzna tablica z czerwonymi diodami, trzy kasowniki, 22-calowy ekran oraz gniazda USB. Kabina kierowcy powinna być zamknięta.

Gwarancja na cały pojazd ma wynosić min. 2 lata, na powłoki lakiernicze 5 lat oraz min. 10 lat na aktualizację oprogramowania serwisowego.

Oferty na autobusy będą oceniane wg. 3 kryteriów: cena oferty, parametry techniczne oraz gwarancja. Cena oferty stanowi 60% oceny oferty, parametry techniczne – 35%, a gwarancja – 5%.

Infrastruktura ładowania

Wykonawca będzie musiał zaprojektować oraz wybudować infrastrukturę do ładowania autobusów składającą się 9 dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120kW oraz mobilnej ładowarki o mocy 30kW.

Terminy

Oferty można składać do 19 lipca 2024 r. do godz. 11:00. Dopuszczone jest składanie wyłącznie ofert całościowych na oba zadania. Termin związania z ofertą wynosi 120 dni. Na zrealizowanie zamówienia w części infrastruktury ładowania wykonawca będzie miał 12 miesięcy nie później niż do dnia odbioru pierwszych autobusów. W części nr 2 wykonawca będzie miał łącznie 14 miesięcy od zawarcia umowy, a dostawy mają zostać zrealizowane etapami:

  • I etap – 5 autobusów, w terminie do 12 miesięcy;
  • II etap – 4 autobusy, w terminie do 14 dni po wykonaniu etapu I,
  • III etap – 4 autobusy, w terminie do 14 dni po wykonaniu etapu II,
  • IV etap – 4 autobusy, w terminie do 14 dni po wykonaniu etapu III,

Dofinansowanie

Zamówienie jest współfinansowane z programu Zielony Transport Publiczny 3.0 realizowanego przez NFOŚiGW. W przypadku braku otrzymania dofinansowania przetarg zostanie unieważniony.

W ramach projektu MPK może otrzymać 100% dofinansowania na zakup autobusów oraz 50% dofinansowania na zakup ładowarek.

Szacunkowa wartość całego projektu netto wynosi 54,6 mln złotych. Koszt zakupu ładowarek został oszacowany na 7 mln złotych.

Odwołanie MAN

Do toczącego się postępowania przetargowego firma MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. złożyła odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, w którym wnioskuje o zmianę kryteriów T1, T5 oraz T13. Odwołujący pisze, że określone przez Zamawiającego zasady udziału w Postępowaniu oraz dostawy autobusów elektrycznych naruszą zasadę uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, w sposób ewidentny preferując konkretnego producenta autobusów.