MPK testuje elektrycznego MANa

Od soboty 4 lutego do piątku 17 lutego na liniach obsługiwanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne można przejechać się elektrycznym autobusem MAN Lion’s City 12 E.

Autobus elektryczny MAN

Od soboty 4 lutego do piątku 17 lutego na liniach obsługiwanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne można przejechać się elektrycznym autobusem MAN Lion’s City 12 E. Autobus kursuje na liniach nr 0, 1, 2, 3, 9, 14, 30 oraz 33. Na czas testów pojazd otrzymał numer taborowy 519. Osoby, które chcą się przejechać testowym elektrykiem mogą go zlokalizować m.in. za pomocą aplikacji myBus.

Podczas dwutygodniowych testów spółka chce sprawdzić działanie pojazdu w tarnowskich warunkach oraz określić w jakim stopniu autobus odpowiada aktualnym potrzebom spółki – głównie chodzi o pracę przewozową jaką może autobus wykonać na jednym ładowaniu.

Poprzednio testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, zasilany baterią o pojemności 200 kWh, mógł wykonać pracę przewozową na poziomie około 160 km. Praca przewozowa autobusu w Tarnowie określana jest na 300 – 350 km dziennie, co oznaczało możliwość wykonania jej w 30-50%.

W ciągu ostatnich 5 lat nastąpiły zmiany na rynku pojazdów elektrycznych. Rynek rozwija się w dynamicznym tempie i dziś warunki techniczne są dużo lepsze.

MAN Lion’s City E posiada baterię o pojemności 480 kWh, co daje zasięg około 280 km na jednym ładowaniu. Ponadto pojazd wyposażono w system odzyskiwania energii przy każdym hamowaniu, co zwiększa jego zasięg. Jest to nowoczesny miejski autobus, ze wszelkimi udogodnieniami mieszczący 79 pasażerów, w tym 30 miejsc siedzących i 12 dostępnych z niskiej podłogi.

Aktualnie koszt elektrycznego autobusu wynosi od 2,5 do 2,8 mln złotych w zależności od wyposażenia danego pojazdu. MPK nie może pozwolić sobie na samodzielny zakup takich pojazdów, dlatego szuka odpowiednich źródeł finansowania. Spółka bierze jednak pod uwagę przede wszystkim środki unijne, co pokazuje, że program Zeroemisyjny transport „Zielony transport publiczny” prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie jest korzystnie oceniany przez zarząd spółki.

Prezentowany, w 2018 roku, plan dalszej modernizacji taboru zakładał uzyskanie możliwie jak najlepszego wskaźnika ekologicznego taboru, tak by w 2028 roku tarnowskie autobusy były w 33% gazowe, 33% elektryczne oraz w 33% z napędem na biodiesel. W tym samym roku przeprowadzono dialog techniczny, który znacząco uzupełnił wiedzę na temat wówczas dostępnych autobusów elektrycznych oraz ich wyposażenia, a pozyskana wiedza pozwoliła na podjęcie racjonalnych decyzji w zakresie alternatywnego zasilania autobusów miejskich w tarnowskiej komunikacji miejskiej. W podsumowaniu dokumentu kończącego dialog techniczny napisano „w najbliższych latach najlepszym rozwiązaniem napędu autobusów miejskich w Tarnowie jest technologia CNG. Zakup autobusów elektrycznych należy poważnie
rozważać po pojawieniu się w ofercie producentów autobusów elektrycznych z bateriami ze stałym
elektrolitem”
.

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na Jednostkę Samorządu Terytorialnego, powyżej 50 tys. mieszkańców, obowiązek zakupu 30% pojazdów zeroemisyjnych do 1 stycznia 2028 roku. Co ważne mniejsze progi procentowe obowiązują również w latach wcześniejszych. MPK jako podmiot świadczący usługę dla ZDiK powinno więc zakupić pojazdy elektryczne. Jednak biorąc pod uwagę kończący się w czerwcu 2025 roku 10-letni kontrakt i trudny do określenia ruch ze strony urzędu miasta, trudno się dziwić, że nikt nie chce inwestować w tak kosztowny nowy tabor.