MPK stara się o dofinansowanie na autobusy elektryczne

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie złożyło wniosek o dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania pojazdów w ramach programu Zielony Transport Publiczny.

Solaris Urbino 12 electric

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie złożyło wniosek o dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania pojazdów w ramach programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez NFOŚiGW. Nabór został uruchomiony 17 kwietnia br. i potrwa do 31 maja 2023.

Program Zielony Transport Publiczny jest kierowany do operatorów oraz organizatorów komunikacji miejskiej. W ramach III naboru przyszli beneficjenci mogą uzyskać dofinansowanie:

  • w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych na zakup autobusów elektrycznych bateryjnych, trolejbusów i autobusów elektrycznych wodorowych;
  • w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych zabudowę/modernizację infrastruktury do ładowania pojazdów, a także instalacji odnawialnych źródeł energii.

Dla gmin, związków międzygminnych, związków metropolitalnych, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. mieszkańców, dofinansowanie na zakup autobusów jest podwyższone do 100% kosztów kwalifikowanych. Dofinansowania będą udzielane w formie dotacji i pożyczek.

Wniosek MPK

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne złożyło wniosek na zakup 17 autobusów elektrycznych bateryjnych o długości 12 metrów (MAXI), 9 dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120kW oraz mobilnej ładowarki o mocy 30kW. Szacunkowa wartość całego projektu netto wynosi 54,6 mln złotych. Koszt zakupu ładowarek został oszacowany na 7 mln złotych.

W ramach projektu MPK może otrzymać 100% dofinansowania na zakup autobusów (47,6 mln zł) oraz 50% dofinansowania na zakup ładowarek (3,5 mln zł). Koszt, który może ponieść spółka wynosi 3,5 mln zł i ma zostać sfinansowana w ramach pożyczki.

W przypadku otrzymania dofinansowania spółka planuje wycofanie z eksploatacji 17 najstarszych pojazdów z napędem spalinowym z normą EURO 3 oraz EURO 4.